Olej lniany podstawowa wiedza

 

 

Siemię lniane wraz z olejem lnianym należą do głównych produktów zlecanych w diecie dr Budwig. Siemię lniane jest wymieniane obok ostropestu i czarnuszki już w przekazach biblijnych. Ta roślina biblijna już przez swoją nazwę łacińską Linum Usitatissimum wskazuje na swą popularność i szerokie zastosowanie. Pierwsze formy uprawne lnu pojawiły się przed 7-8 tysiącami lat. Najstarsze znaleziska lnu wiążą go z kulturą Sumerów. Był to len oleisty, który był uprawiany także w Egipcie (czasy V Dynastii) i w Mezopotamii.

 

Z nasion lnu powstaje olej lniany.Olej lniany jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej znaczących olejów roślinnych. Olej lniany zawiera ok. 60 % kwasu alfa linolenowego potocznie zwanego omega – 3. Znane  mi są  badania, które stwierdzają, że omega -3 może występować nawet w ilościach grubo przekraczających te wartość. badania-wejdź  Kwasy z grupy n-3 są bardzo ważne dla zdrowia człowieka. Jest to kwas tłuszczowy, którego organizm sam nie syntetyzuje i musi być dostarczany wraz z pożywieniem.

 

Kwas alfa linolenowy w swych przemianach metabolicznych w organizmie człowieka zostaje przekształcony do wielu bardzo korzystnych substancji, w tym m.in. do mini hormonów – prostaglandyn, które maja bardzo znaczący, korzystny  wpływ na organizm człowieka. Tym samym obecne w oleju lnianym  Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe ( NNKT)  mają szerokie i korzystne działanie w profilaktyce zdrowotnej i są pomocne w wielu jednostkach chorobowych.

 

Organizm ludzki potrzebuje codziennie niewielkich ilości kwasów tłuszczowych z grupy omega -3 i omega – 6. Ważne jest, by kwasy te pochodziły ze świeżych produktów lub bardzo świeżych olejów roślinnych. Badania naukowe udowadniają, że jakość tych tłuszczów ma ogromne znaczenie dla zdrowia człowieka. Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT) w wyniku przemian w organizmie ulegają przekształceniom do minichormonów tak zwanych prostaglandyn. Ze spożytego świeżego oleju mogą powstać prostaglandyny, które są korzystne dla zdrowia ( np. rozszerzają naczynia, działają przeciwzapalne i przeciwnowotworowo). Całkiem inne prostaglandyny powstają z tłuszczów zepsutych – nieświeżych. Powstałe wtedy prostaglandyny są niekorzystne dla zdrowia. Mając to na uwadze można stwierdzić, że olej roślinny może być eliksirem dla zdrowia jak i związkiem bardzo obciążającym organizm, a nawet przyczyniającym się do chorób. Wszystko zależy od jego jakości. 

 

Tłuszcze, w szczególności wielonienasycone należą do produktów nietrwałych i łatwo psujących się. Wszystkie tłuszcze pod wpływem: tlenu, powietrza, wody, światła i temperatury, oraz enzymów znajdujących się w tkankach roślinnych i zwierzęcych, ulegają rozmaitym zmianom. Objęte są one ogólną nazwą “jełczenie” Główne procesy zachodzące podczas jełczenia tłuszczów to hydroliza i utlenianie zwane autooksydacją.

 

Oleje zawierające kwasy tłuszczowe nienasycone, potocznie zwane omega 3 i omega 6 są najbardziej nietrwałymi tłuszczami. Czym więcej tych tłuszczów znajduje w oleju tym bardziej jest narażony jest na „zepsucie”. Olej lniany zawiera ponad 70 % tych tłuszczów

 

 


Od jakości tych tłuszczów zależy zdrowie człowieka.
NNKT są konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu


 

Trzeba wiedzieć też, jakie mogą być skutki spożywania utlenionych tłuszczów i tłuszczów otrzymywanych w warunkach wysokoprzemysłowych. Kiedy dr Budwig mówiła o tłuszczach wysokoprzemysłowych miała na myśli oleje spożywcze sprzedawane w sklepach spożywczych. Są to w większości wyekstrahowane oleje z kukurydzy, słonecznika, i innych roślin,  za pomocą wysokiej temperatury i chemikaliów. Nie są one jednak aktywne biologicznie. Można je nazwać martwymi olejami powodującymi utratę zdrowia osób je spożywających. Te martwe tłuszcze mogą przeleżeć w nienaruszonym stanie nawet 20 lat, mimo że producenci nie piszą tego na etykietach. Takie oleje po spożyciu wbudowują się do naszych błon komórkowych (gdzie powinien być cholesterol) i niszczą przepuszczalność tych struktur. Komórkom zaczyna brakować tlenu w efekcie czego zaczynają się dusić.

 

 

 

L.p.

Nazwa

Wzór

Zawartość w %

1

laurynowy

C 12:0

0,007

2

mirystynowy

C 14:0

0,074

3

pentadekanowy

C 15:0

0,03

4

palmitynowy

C 16:0

6,891

5

margarynowy

C 17:0

0,076

6

stearynowy

C 18:0

5,126

7

arachidowy

C 20:0

0,425

8

behenowy

C 22:0

0,234

9

lignocerynowy

C 24:0

0,134

 

 

Suma nienasyconych

12,997

 

 

 

 

10

trans-oktadekenowy

C 18:1t

nd

11

trans-linolowy

C 18:2t

0,046

 

 

Suma trans

0,046

 

 

 

 

12

palmitoleinowy

C 16:1n7

0,108

13

oleinowy

C 18:1n7

0,755

14

ikozenowy

C 20:1n7

nd

15

palmitoleinowy

C 16:1n9

0,031

16

Oleinowy (omega 9)

C 18:1n9

20,147

17

eikozenowy

C 20:1n9

0,113

 

 

Suma jednonienasyconych

21,154

 

 

 

 

18

Linolowy (omega 6)

C 18:2n6

10,2

19

cytronellowy

C 20:2n6

0,006

 

 

Suma wielonienasyconych n6

10,206

 

 

 

 

21

Linolenowy (omega 3)

C 18:3n3

55,597

 

 

Suma wielonienasyconych n3

55,597

 

 

Kolorem czerwonym zaznaczyłem najbardziej interesujące nas NNKT i ich wartości. Tabela zawiera dane pochodzące z konkretnej partii oleju lnianego a więc mogą one ulegać zmianie w kolejnych partiach. Jak już pisałem wcześniej poziom najbardziej interesującego nas kwasu alfa linolenowego (omega 3) waha się w przedziale od 50-60. Wspominałem również, że znane mi są badania kiedy znacznie została przekroczona wartość 60%.

 

Osobiście polecam według mnie najlepszeje oleje na polskim rynku z firmy:

1. Złoto Polskie sprzedawane wyłącznie z lodówek pod marką 10 stopniowe

www.sklep.zlotopolskie.pl

2. Revitalen (posiada wszystkie produkty niezbędne do diety dr Budwig)

www.sklep.revitalen.pl

3. Instytut Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich